Patagonia – et selskap utenom det vanlige

“We’re in business to save our home planet” 

I 1973 ble Patagonia etablert av Yvon Chouinard. Alt startet med entusiasme for klatring og funksjonelt utstyr. Det utviklet seg raskt til noe mye mer – en bevegelse med fokus på hvordan vi kan ta vare på planeten vår. De oppfordrer aldri til å handle unødvendig, men trenger du faktisk et nytt plagg, er Patagonia er merke du kan støtte med god samvittighet. 

Se vårt utvalg av Patagonia her.

Her er hvordan de gjør en forskjell:

  • Patagonia har en selvpålagt «Earth-tax» - 1% går til planeten. Denne delen av omsetningen deres støtter miljøorganisasjoner som jobber for å beskytte blant annet vann og land på jorda vår.

  • De bruker materialer av høy kvalitet og velger alltid det mest bærekraftige alternativet. 78% av materialene de bruker er resirkulerte.

  • De eksperimenterer for å finne mer miljøvennlige løsninger. Materialet NetPlus® er et eksempel. Her samler Patagonia ødelagte fiskenett fra Sør-Amerika og bruker disse i utvinning av et teknisk materiale funnet i mange av deres produkter. Ved å etablere en ordning hvor fiskerne kan resirkulere nettene sine sparer de havet for potensiell plastforsøpling. De ser avfall som en ressurs, ikke søppel.
  • All bomullen de bruker er dyrket økologisk. Sammenlignet med konvensjonell bomullsproduksjon er bruken av sprøytemidler redusert med opptil 45%. Vannforbruket er redusert med opptil 90%.
  • 100% av dunen Patagonia bruker følger Global Traceable Down Standard (TDS). Det vil si at all dunproduksjon de utfører kan spores og de garanterer at dunplukkingen aldri skal være en smertefull prosess.

  • 82% av klærne og utstyret de produserer er Fair Trade-sertifisert. Dette innebærer gode vilkår for arbeiderne. De får blant annet rettferdig lønn og helseforsikring fra arbeidsplassen. Til nå har Patagonia hjulpet 72.000 arbeidere i 10 ulike land. Målet er at all produksjonen deres skal innfri disse kravene innen 2025.

  • De er opptatte av å være helt transparente. De legger ikke skjul på hvordan tekstilproduksjonen foregår, og er åpne om hvor det er rom for forbedring. På hjemmesiden deres kan du lese om de ulike prosessene klærne gjennomgår – fra dyrking av materialer, til farging, til resirkulering, for å nevne noen.
  • Patagonia jobber for å ha en sirkulær forretningsmodell. Dette startet med konseptet «Cradle to Cradle» som baserer seg på at et plagg skal gå fra krybbe til krybbe til krybbe. Med andre ord; når et plagg er i enden av sitt livsløp kan det resirkuleres og dermed bli født på ny. Dette vil si at 100% av materialene kan brukes om igjen og ingen råvarer går til spille.
  • De har en garanti på alt de produserer. Er du ikke fornøyd med kvaliteten på det du har kjøpt kan du ta med tilbake til butikken for bytte, reparasjon eller retur.
  • De oppfordrer til reparasjon av plagg og utstyr så de kan få leve lengst mulig. På nettsidene finner du både videoer og artikler som hjelper deg med vedlikehold og reparasjon av tekstiler og utstyr.

 

Patagonia er ikke bare bevisste rundt produksjon sin. Siden 70-tallet og frem til i dag har de blitt omtalt som «The Activist Company». Siden 1985 da de innførte selvpålagt miljøskatt har de samlet inn nesten 100 millioner dollar. Disse har gått til finansiering av tusenvis av ulike grasrotbevegelser og miljøaktivister.

Det er ingen tvil om at de alltid har vært investert i miljøkampen, men i 2017 tok de et steg videre og gjorde noe som var overraskende, selv for dem. Dette året erklærte president Donald Trump at han ville gjennomføre en kraftig reduksjon av vernede naturområder i Utah. Det er snakk om nasjonalmonumentene Bears Ears og Grand Staircase-Escalante som strekker seg over flere hundre tusen hektar. Han ville redusere størrelsen med over halvparten og bruke områdene til drilling og gruvearbeid.

Her fikk Patagonia nok. Dette er et brudd i The Antiques Act, en lov opprettet i USA i 1906. Loven skal beskytte kultur- og naturressursene i landet. Den gir presidenten makten til å etablere nasjonalmonumenter, men den gir ikke rettighetene til å redusere dem. Etter mange måneders papirarbeid angående dette saksøkte de presidenten.

Tross mye motstand og «Boikott Patagonia»-tweets fra presidenten og hans følgere, sto de sterkt i stormen. Hvis du gikk inn på nettsiden til Patagonia var det ikke fargerike produkter som møtte deg. Derimot var det bilder med budskap som for eksempel «Presidenten stjal landet ditt» som nå dominerte nå hjemmesiden.

Selv om søksmålet dessverre ikke ledet til beskyttelse av disse naturområdene, fortsetter Patagonia å kjempe. De sier selv «Dette er lange kamper. Vi er i dette for 50 år, 100 år». Nye kampsaker og historier fra aktivister fortsetter å prege nettsidene. Patagonia minner oss på at klima- og miljøkampen er viktigere enn noen gang.

Les mer om Patagonias arbeid her